Nettside design

Nettsidedesign optimalisert for kundereisen

Ha kundens reise i tankene når du skal designe en nettside for bedriften din.

Kundereisen er de stegene alle kunder går igjennom når de fullfører et kjøp, eller annen ønsket handling.

  1. Oppmerksomhet – Kunden blir oppmerksom på at det er noe du trenger/ønsker.
  2. Interesse – Kanskje kunden har funnet ditt selskap, dine produkter eller tjeneste og viser interesse
  3. Betraktning/vurdering – Kunden vurderer om de vil handle med deg.
  4. Konvertering – kunden gjennomfører et kjøp eller en annen ønsket handling på din platform.
  5. Vurdering – Kunden vurderer om dette var et godt kjøp, er kunden fornøyd.

I oppmerksomhets fasen vil kunden søke etter løsningen på sitt problem. De fleste vil spørre google om råd, vær klar til å gi kundene dine svar på hvilke problemer du kan løse.

Har kunden kommet seg frem til ditt nettsted er det viktig å si de informasjon om produktene/tjenestene du tilbyr og hvordan er det å handle med deg? Kundeomtaler kan være et godt hjelpemiddel på ha på siden sin på dette stadiet.

Når kunden begynner å vurdere å kjøpe av deg trengs mer informasjon. Ha en klar å tydelig strategi og fortell kunden hva du ønsker at h*n skal gjøre for at du skal kunne hjelpe. Foreksempel: Kjøp nå, last ned, ta kontakt. Klart og tydelig!

Når kunden har gjennomført et kjøp så er jobben din å holde på dette kundeforholdet og rette opp i eventuelle feil eller mangler kundene føler på. Et godt virkemiddel kan være en automatisert e-post hvor du ber om tilbakemeldinger, tilbyr lignende produkter eller tjenester og/eller gir relevant informasjon.

Det viktigste er å gjøre informasjonen tilgjengelig og lett å finne.

De viktigste elementene på en nettside

  • Ha en god, oversiktlig og lett tilgjengelig meny.
  • Ha gode overskrifter basert på en søkeordanalyse
  • Ha klare og tydelige CTAs (call to actions) altså hva du ønsker at kunden skal gjøre på siden din.
  • Inkluder bilder, video og lyd på siden din for å gjøre den mer tiltrekkende.
  • Lag en side om deg og din bedrift, vis dine verdier, din historie og din menneskelige side.
  • Skal du ha en blog? I såfall, husk at den bør oppdateres jevnlig. Å ha en blog på nettstedet sitt er en flott måte å svare på det kundene dine spør Google om. Da vil du dukke opp som en løsning om du bruker dine funn fra en søkeordanalyse.
  • Trenger du en FAQ? Ofte stilte spørsmål. Dette kan veilede kundene dine til å kjøpe av deg ved å skape en trygghet. Selger du dyre produkter, ha spørsmålet “Hvorfor er våre produkter dyrere enn konkurrentene?” og skap et godt svar på dette. Da får kunden tid til å tenke igjennom svaret og ta en vurdering i fred. Det kan også være med på å lette kundeservice aspektet.
  • Ha alltid informasjon om Cookie and privacy policy. Terms and conditions. Om du skal selge noe.
  • Husk å designe din egen 404 error side. Her kan du vise din personlighet, og foreslå andre siden kundene kan besøke – i stede for at kundene bare blir oppgitt og forlater nettstedet ditt om et problem skulle oppstå med en side.

Posted in Digital markedsføring, Tips og triks.

Legg inn en kommentarAvbryt svar