Ha kundens reise i tankene når du skal designe en nettside for bedriften din.
Kundereisen er de stegene alle kunder går igjennom når de fullfører et kjøp, eller annen ønsket handling.
- Oppmerksomhet – Kunden blir oppmerksom på at det er noe du trenger/ønsker.
- Interesse – Kanskje kunden har funnet ditt selskap, dine produkter eller tjeneste og viser interesse
- Betraktning/vurdering – Kunden vurderer om de vil handle med deg.
- Konvertering – kunden gjennomfører et kjøp eller en annen ønsket handling på din platform.
- Vurdering – Kunden vurderer om dette var et godt kjøp, er kunden fornøyd.
I oppmerksomhets fasen vil kunden søke etter løsningen på sitt problem. De fleste vil spørre google om råd, vær klar til å gi kundene dine svar på hvilke problemer du kan løse.
Har kunden kommet seg frem til ditt nettsted er det viktig å si de informasjon om produktene/tjenestene du tilbyr og hvordan er det å handle med deg? Kundeomtaler kan være et godt hjelpemiddel på ha på siden sin på dette stadiet.
Når kunden begynner å vurdere å kjøpe av deg trengs mer informasjon. Ha en klar å tydelig strategi og fortell kunden hva du ønsker at h*n skal gjøre for at du skal kunne hjelpe. Foreksempel: Kjøp nå, last ned, ta kontakt. Klart og tydelig!
Når kunden har gjennomført et kjøp så er jobben din å holde på dette kundeforholdet og rette opp i eventuelle feil eller mangler kundene føler på. Et godt virkemiddel kan være en automatisert e-post hvor du ber om tilbakemeldinger, tilbyr lignende produkter eller tjenester og/eller gir relevant informasjon.
Det viktigste er å gjøre informasjonen tilgjengelig og lett å finne.
De viktigste elementene på en nettside
- Ha en god, oversiktlig og lett tilgjengelig meny.
- Ha gode overskrifter basert på en søkeordanalyse
- Ha klare og tydelige CTAs (call to actions) altså hva du ønsker at kunden skal gjøre på siden din.
- Inkluder bilder, video og lyd på siden din for å gjøre den mer tiltrekkende.
- Lag en side om deg og din bedrift, vis dine verdier, din historie og din menneskelige side.
- Skal du ha en blog? I såfall, husk at den bør oppdateres jevnlig. Å ha en blog på nettstedet sitt er en flott måte å svare på det kundene dine spør Google om. Da vil du dukke opp som en løsning om du bruker dine funn fra en søkeordanalyse.
- Trenger du en FAQ? Ofte stilte spørsmål. Dette kan veilede kundene dine til å kjøpe av deg ved å skape en trygghet. Selger du dyre produkter, ha spørsmålet “Hvorfor er våre produkter dyrere enn konkurrentene?” og skap et godt svar på dette. Da får kunden tid til å tenke igjennom svaret og ta en vurdering i fred. Det kan også være med på å lette kundeservice aspektet.
- Ha alltid informasjon om Cookie and privacy policy. Terms and conditions. Om du skal selge noe.
- Husk å designe din egen 404 error side. Her kan du vise din personlighet, og foreslå andre siden kundene kan besøke – i stede for at kundene bare blir oppgitt og forlater nettstedet ditt om et problem skulle oppstå med en side.