Hva er egentlig markedsføring?
Markedsføring dreier seg følgelig ikke bare om «kunsten å selge varer, tjenester og ideer», men også om «kunsten å investere i fornøyde kunder». En slik kundeorientering eller markedsorienteringforutsetter oppdatert kunnskap om kundenes behov, livsstil, holdninger, intensjoner og atferd både før, under og etter kjøp og bruk av en vare eller tjeneste.
Store norske leksikon
Har du falt av for lenge siden? Jeg også.
Utdraget “kunsten å investere i fornøyde kunder” – det er spennende.
Hvordan gjør man det? I tillegg til å selge varer, tjenester og ideer?
Jeg spurte en gang en kunde: “Driver dere med markedsføring da?” “ja, vi har jo et skilt ved veien”.
Jeg tror flere, spesielt små bedrifter og gründere syntes markedsføring er usexy og rett å slett kjedelig! De er opptatt av andre ting, som å velge de riktige fargene på veggen, dekoren, varene og at ting skal fungere.
Selv syntes jeg det er mye mer utfordrende å markedsføre meg selv enn kundene mine.
Kundene mine er spennende!
Jeg får dykke ned i hva de tenker, tilbyr og ønsker. De får et annet perspektiv på sine ting og jeg kan bidra med det jeg elsker og som jeg er god på! Det er vinn-vinn.
Markedsføring trenger ikke koste skjorta, men du må investere nok – da spør du? Hva er nok, sant? Dette er individuelt. Du må bare prioritere riktig.
Ønsker du hjelp til å finne dine prioriteringer, slik at du i fred og ro kan se at kundene kommer mens du velger farge på veggen?
Ta kontakt da vel 😉